Системи управління вертольотом досить різноманітні, але в наш час можна виділити мабуть три найпопулярніші і застосовувані – це кермовий гвинт, Фенестрон і Notar. Всі вони направлення на компенсацію реактивного моменту від гвинта вертольота, що несе, призначені перешкоджати розкручування вертольота навколо своєї осі, є найважливішими вузлами в управлінні вертольотом. Мають свої відмінні особливості будівлі, плюси і мінуси. Розглянемо докладніше кожен із них.

1. Рульовий гвинт вертольота.

Рульовий гвинт призначений для управління гелікоптером за курсом, його призначення полягає в тому, щоб протидіяти реактивному моменту від основного гвинта і перешкоджати розкручування гелікоптера, так зване в авіації нишпорення – кутовий рух повітряного судна щодо вертикальної осі.

Наводиться рух рульовий гвинт за допомогою взаємодії карданних валів через редуктор основного гвинта, створюючи тягу перпендикулярно осі вертольота по вертикалі. Крок, тобто кут нахилу лопат гвинта здійснюється за допомогою педалей управління в кабіні вертольота. На практиці, найчастіше застосовуються гвинти з двома лопатями, такі як встановлені наприклад на Робінсоні 44, але в залежності від технічних особливостей, ваги вертольота існують гвинти управління з трьома, чотирма і п’ятьма лопатями.

Рульовий гвинт частково відбирає потужність двигуна в середньому до 10 відсотків. Одногвинтова схема управління гелікоптером досить проста в експлуатації, не вимагає значних витрат у погляді обслуговування та ремонту, в порівнянні з іншими схемами. Але, у свою чергу, гвинт управління створює більше шуму в порівнянні з фенестроном або Notar-ом.

2. Фенестрон

Fenestron – кермовий гвинт закритого типу, значення слова, з латинського перекладається як “вікно” або “маленьке вікно”. Фенестрон є частиною кіля вертольота, що встановлюється в кільцевому каналі, як правило є частиною стабілізатора вертольота.

У більшості випадків діаметр Фенестрону в два, а то й більше разу менше, порівняно з діаметром звичного нам кермового гвинта. Кількість лопатей може бути в діапазоні від 8 до 18. Візуально сама конструкція хвостового оперення із застосуванням Фенестрона виглядає значно більше, ніж зі звичайним лопатевим рульовим гвинтом.

Fenestron позитивно позначається на аеродинамічних характеристиках, зменшує опір вертольота в повітрі, є безпечнішим для людей, які обслуговують вертоліт завдяки закритому типу корпусу. Ще однією важливою якістю Фенестронів є мінімальні показники вібрації за рахунок більшої швидкості обертання лопат, тим самим збільшується рівень комфорту під час пілотування вертольота. У поєднанні Фенестрона і гвинта з 4-5 лопатями зводять вібрації вертольота до мінімальних показників, що робить такі типи повітряних суден більш прийнятними для санітарної авіації.

В окремих випадках потрібно більше витрат на потужність для зависання вертольота, порівняно зі звичним гвинтом управління. Але зазвичай машини з Фенестронами спочатку має більший запах сил двигуна в порівнянні з легшими вертольотами. Маючи більш високий рівень шумових показників за високими частотами, все одно Фенестрон працює тихіше, ніж звичайний кермовий гвинт для нашого сприйняття.

. Notar

Notar – no tail rotor, у перекладі з англійської означає “без хвостового гвинта”. Системне призначення – протидія реактивному моменту, як і у випадку з кермовим гвинтом або Фенестроном.

На гелікоптері обладнаному системою Notar ви не знайдете звичного для Вас гвинта. Конструктивною особливістю є поворотні сопла на хвостовій балці. Усередині фюзеляжу встановлено вентилятор. Потік повітря, частково від основного гвинта, потрапляє через повітрозабірники за допомогою компресора, далі вентилятор розганяє потік повітря через хвостову балку на сопла. Таким чином, пілот може керувати вертольотом, тобто здійснювати маневри щодо осі вертольота вліво і вправо.

Гелікоптери з Notar вважаються одними з безпечних, навіть одними з «тихих» у світі. Серійно дана установка ставиться на гелікоптери американської компанії MD Helicopters.

31 СІЧЕНЬ 2021

  1. Головна
  2. Блог
  3. Рульовий гвинт

Нічого не знайдено.

Меню